Jocul ABC Market

 

Este un joc complex in care mai multe echipe concureaza pe aceeasi piata. Pe baza unui buget initial, echipele vor cumpara, produce si vinde. Va castiga echipa cu cea mai buna strategie, intelegere a pietei si notorietate comerciala.

Jocul induce ideea de a actiona strategic pe o piata in locul unei simple reactii la schimbarile conjuncturale si faptul ca, atat succesul cat si esecul sunt consecinte ale propriilor decizii.

Jocul implica efort combinat si lucru in echipa, luarea de decizii si asumarea acestora, concurenta si multa daruire.

Obiective:

- cresterea gradului de intelegere a mecanismelor economiei de piata
- dezvoltarea atitudinii "Can Do"
- intelegerea factorilor care determina market leadership-ul
- intelegerea principiului "a actiona" vs "a reactiona"
Jocul nu este o evaluare a potentialului / performantelor participantilor

Durata: 2 zile/grup: 1 zi simulare + 1 zi training clasic

Descriere:
Fiecare participant simuleaza o companie din sfera productiei aflata in competitie cu toate firmele simulate de catre ceilalti participanti la programul de instruire. Firmele dispun de acelasi buget initial. Pe piata astfel formata exisa 3 tipuri de materii prime (a, b si c) prin a caror combinare dupa o reteta de productie se pot obtine 4 produse finite (x, y, z si w). La fel ca si in economia reala, aceste materii prime nu se gasesc in cantitati nelimitate, astfel incat nu toate firmele prezente pe piata vor reusi aprovizionarea. Acest proces se face prin licitatie directa inchisa (fiecare firma isi va elabora oferta de cumparare cuprinzand cantitatile cerute din fiecare materie prima precum si pretul pe care este dispusa sa-l plateasca) - vor reusi aprovizionarea doar acele firme care au oferit un pret mai mare sau egal cu pretul mediu stabilit pe piata in urma procesarii tuturor cererilor.

Firmele care nu au reusit aprovizionarea vor inregistra penalitati - cheltuielile fixe legate de functionarea companiei. Firmele care au reusit aprovizionarea vor trece la stabilirea strategiei de productie: combinand materiile prime (conform retetelor de fabricatie) vor realiza produse finite in cantitatile si sortimentatiile alese. Aceste produse vor fi scoase la vanzare pe o piata concurentiala intr-un mod similar cu procesul de apreovizionare: licitatie directa. Vor reusi vanzarea acele firme care au cerut pentru produsele lor un pret mai mic sau egal cu cel mediu stabilit pe piata in urma procesarilor tuturor ofertelor de vanzare. Firmele care nu au reusit vanzarea vor plati cheltuielile de stocare pentru toate produsele nevandute.

Firmele care intra in dificultati financiare pot solicita credite de la banca. Aceste credite se gajeaza cu valoarea stocurilor de materii prime si/sau produse finite si sunt purtatoare de dobanda. Creditul(ele) si dobanda aferenta se scad la sfarsitul jocului din bugetul firmei.

Tabelul CAB (Caracteristici, Avantaje, Beneficii)
  CARACTERISTICI AVANTAJE BENEFICII
1 Jocul se bazeaza pe spiritul de competitie speculand orgoliul ce caracterizeaza orice persoana Gradul de implicare al participantilor in joc este ridicat Participantii asimileaza informatiile desprinse din desfasurarea jocului ca venind de la ei insisi
2 Jocul se desfasoara utilizand un soft specializat cu o interfata foarte prietenoasa cu utilizatorii Participantilor nu le sunt necesare nici un fel de cunostinte de IT Grupul tinta poate fi compus din persoane aflate pe toate esaloanele manageriale, mai putin top management
3 Jocul cuprinde mai multe runde de desfasurare Se aplica in mod cert principiul repetitiei ca modalitate de retinere a informatiei Participantii acumuleaza informatia step-by-step, fapt ce permite o mai buna diseminare a cunostintelor dobandite
4 Constructia aplicatiei informatice elimina posibilitatea aparitiei erorilor Participantii nu sunt obligati sa calculeze foarte mult, jocul nefiind unul matematic, ci economic; toate informatiile necesare adoptarii deciziilor fiindu-le la indemana Concentrandu-se pe luarea deciziilor si nu pe diverse calcule, atentia participantilor este indreptata spre mecanismele economice pe care jocul le simuleaza
5 Softul de joc favorizeaza victoria participantilor care inteleg sa influenteze semnificativ piata prin deciziile adoptate Cum in orice domeniu oamenii au tendinta de a copia comportamentele validate practic, participantii la simulare, vor tinde sa "imprumute" comportamentul firmei castigatoare Informatiile privitoare la atitudinea "Can Do" si leadership sunt asimilate in mod natural de catre participanti, nefiind nevoie de "dovezi" suplimentare care sa le valideze
6 Softul simuleaza o serie de componente ale unei economii de piata Participantii sunt pusi in situatii ce sunt intalnite pe o piata reala Deciziile adoptate de catre participantii au efecte imediate, masurabile in bani
7 Jocul are un DEMO disponibil in engleza si romana pentru decidentii companiei client Decidentii au posibilitatea de a cumpara ceva palpabil, "ceva ce stiu", si nu o "promisiune" Constructia jocului sprijina actul de vanzare
8 Jocul cuprinde o sesiune (ultima) de brief-ing Participantii au oportunitatea de a-si exprima liber parerile pe marginea desfasurarii jocului Este inca o ocazie de a recapitula, impreuna cu grupul, informatiile transmise, prin concluzionarea aspectelor semnificative